Analiza SWOT
Analiza SWOT ste o metoda extrem de folosit in mediu de afaceri,care ajuta la proiectarea/realizarea unei viziuni de ansablu asupra companiei/firmei.
Despre Analiza SWOT
Aceasta analiza se realizeaza,teoretic si practic, in prima faza a unui proiect.Prima data se alcatuiesc elementele de baza ale planului de proiect, care pot fi folosite ulterior in cadrul aceluiasi proiect, daca el intampina anumite dificultati in ceea ce priveste bugetul sau planificarea si trebuie urgent si neaparat readus la viata.
Analiza SWOT este unul dintre intrumentele utilizate in domeniu managementului strategic al unei intreprinderi sau firme, dar si in domeniu de marketing.
Istorie scurta despre Analiza SWOT
Acest concept, al analizei SWOT, provine dintr-o cercetare efectuata in urma cu 50-60 de ani, intre anii 1960-1970 la institutul Stanford Research din Statele Unite.
Acornimul SWOT provine din limba engleza Strengths,Weakness,Opportunities,Threats, care se traduc in felul urmator:
Strengths=Puncte Tari
Weakness=Puncte Slabe
Opportunities=Oportunitati
Threats=Amenintari
Analiza SWOT functioneaza ca si o radiografie a companiei sau a ideii de afaceri si evalueaza in acelasi timp factorii interni si externi(vedeti in poza de mai sus) ai unei organizatii.
Analizeaza pozitia firmei pe piata in raport cu celelalte companii, sau competitori si are un scop anume de: a scoate punctele tari si punctele slabe ale unei companii, in relatie cu oportunitatile si amenintarile existente pe piata.
S – Strengths- Puncte tari
W – Weaknesses – Puncte slabe
O – Opportunities – Oportunitati
T – Threats – Amenintari
Puncte Tari
Cum stam pe piata?
Pe ce resurse din firma noastra ne putem baza?
Cum stam cu distributia?
Ce facem bine?
Putem schimba tehnica daca vedem ca piata nu merge?
Consultantii nostrii de marketing sunt foarte buni?
Putem raspune foarte rapid comenzilor si oferim calitate si siguranta?
Putem oferi livrare in aceasi zi?
Puncte Slabe
Lucru sub presiune?
Dar planuri de rezerva, avem?
Personal putin?
Costurile?Si aici ma refer la productie plus expeditie plus salarii plus cheltuieli.
Site web?
Optimizare si promovare a site-ului?
Compania noastra are o reputatie slaba pentru ca este la inceput?
Nu avem angajati cu experienta in firma?
Oportunitati
Afacerea pe care ne-am axat este intr-o continua crestere?
Guvernul incurajeaza afacerile mici?
Fiindca suntem noi pe piata, avem tehnologie noua de ultima ora, iar competitia se misca lent in adaptare ei
Ne extindem foarte repede?
Suntem contactati de mai multi furnizori?
Avem de unde sa cumparam produsele intr-un timp foarte rapid
Amenintari
Cheltuieli mari cu marketingul pentru ca suntem la inceput?
Taxe peste taxe
Controale
Exemplu de analiza SWOT
Ganditi-va la urmatorul scenariu:
Domul X este administartorul firme XXY, o firma mica, si doreste o imagine cat mai clara asupra situatiei din firma.Face acest lucru pentru o viitoare strategie de crestere.
Aduna intreaga echipa si intocmeste analiza SWOT.
Prima data calculeaza Punctele forte alte firma, apoi punctele slabe.
Dupa ce a calculat aceste puncte foarte importante, trece la cele externe, adica Oportunitari, iar intr-un final la Amenintari.
Orice administrator de firma trebuie sa parcurga pasii acestia pentru o buna functionare a companiei sale.
Puncte tari analiza SWOT
Punctele tari sunt acele lucruri pe care compania ta, le face extraordinar de bine si care va ridica mai sus fata de ceilati competitori
Exemplu:dumneavoastra faceti livrare in aceasi zi in orasul companiei.
Ce faci tu(ca firma) mai bine ca si restul?
Ce valori iti determina afacerea?
Cautati aceste lucruri si punetile in tabelul cu puncte tari.
Orice aspect care va aduce un avantaj clar in firma, este considerat un punct forte
Puncte Slabe analiza SWOT
Dupa ce ai pus totul cap la cap cu punctele tari, trebuie sa mergem si la punctele slabe sa vedem ce putem corecta ori intrepta.
Aici este cel mai important sa fiti realist, sa nu va ascundeti aceste puncte, trebuie luat taurul de coarne si rezolvata problema oricat de neplacut ar fi acest lucru.
Aici trebuie sa implementati noi practici in locurile unde vedeti ca aveti probleme.Concentrati-va pe personal, resursele dumneavoastra si luati masuri.
Aceste masuri necesita timp pentru imbunatatire, asadar nu va aruncati sa rezolvati punctele slabe de pe o zi pe alta
Oportunitati analiza SWOT
Tot timpul se ivesc oportunitati in domeniul afaceriolor, doar trebuie sa stim cum sa le facem potrivite pentru noi.
Cine detine cele mai multe informatii, are sanse maxime sa prinda ceva foarte benefica pentru firma.Asadar studiati cat de mult puteti, face legaturi cu cat mai multi oameni si ramaneti increzatori.
Ganditi-va la oportunitatile bune pe care le puteti gasi imediat, chiar si micile avantaje pot creste compania dumneavoastra.
Cititi in permanenta modificarile aduse de guvern, nu se stie niciodata cum puteti implementa un lucru inainte celorlalti.
Amenintati Analiza SWOT
Amenintarile sunt acele lucruri care pot afecta negativ compania dumneavoastra
Aici pot sa fie probleme cu personalul necalificat, probleme cu aprovizionare.(Nu vrei sa primesti o comanda mare, cu regim de urgenta, si sa nu o poti onora la timp.)Acest lucru face automat clientul sa evite compania ta, si cu siguranta o sa afle si ceilalti parteneri ai sai.
Este foarte vital sa anticipati amenintarile si sa luati masuri inpotriva lor inainte sa se intample, daca acest lucru este posibil.
Daca vorbim despre tehnologie, ei bine, ea este o amenintare pentru ca este intr-o contiuna crestere, schimbare, modernizare, dar este si o mare oportunitate
Daca aveti probleme cu datoriile atunci, remediati in regim de urgenta acest lucru altfel, afacerea dumneavoastra o sa fie afectata foarte mult
Punctele tari si cele slabe sunt concepte de tip static, bazate pe paramatrii descriptivi ai unei zone, intr-o anumita periodata de timp.
In cazul unei companii:punctele tari reprezinta resurse sau capacitati interne care ofera posibilitatea anumitori imbunatatiri ale firme/companiei
Punctele slabe sunt deficiente intr-o companie, si care o pot face foarte vulnerabila cu o singura miscare a concurentei.
Oportunitatile si amenintarile tind sa aspire spre viitor, si sunt foarte importante in compania noastra, asadar aveti grija la alegerile pe care le faceti in procesul de planificare.
Analiza SWOT se poate face pe orice sector din firma:Financiar, Consultare, Marketing, Vanzari etc.